Polski Obama? Nie tym razem

Zespół Think-a-Head przygotował raport „Internetowa kampania wyborcza do Parlamentu Europejskiego”, w którym poddał analizie postawy internautów wobec toczonej w sieci kampanii oraz internetowe działania komunikacyjne najbardziej aktywnych kandydatów ubiegających się 7 czerwca o mandaty europosłów.

Tegoroczna kampania wyborcza do Parlamentu Europejskiego stanowiła niewątpliwie duże wyzwanie dla polskich polityków jeśli chodzi o wykorzystanie nowoczesnych narzędzi internetowych do promocji wizerunku. Oczekiwania opinii publicznej, a w szczególności branży reklamowej wobec promocji kandydatów były duże, zwłaszcza w kontekście zakończonej przed kilkoma miesiącami kampanii prezydenckiej Baracka Obamy, która przetarła nowe ścieżki dla marketingu politycznego.

Podczas kampanii do Parlamentu Europejskiego w prasie wielokrotnie mogliśmy przeczytać o „polskim Obamie”, czy „najbardziej intensywnym wykorzystaniu internetu” przez konkretne sztaby wyborcze. W wielu przypadkach już sam fakt użycia internetowego narzędzia promocji budził zachwyt mediów, które czasami zapominały o tym, co kluczowe – czyli efektach.

Zespół Think a Head przeanalizował działania 11 najbardziej aktywnych kandydatów (m. in. Róży Thun, Mariusza Kamińskiego czy Rafała Trzaskowskiego). Jako źródło danych posłużyło nowatorskie badanie Brand Discovery oraz ankieta przeprowadzona wśród użytkowników portalu Wyborcza.pl.

Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzić należy, że dla internetu jako sfery publicznej, medium oraz zestawu narzędzi promocyjnych zrozumienie wśród sztabów wyborczych było w dalszym ciągu ograniczone. Sieć WWW w tej kampanii wyborczej, mimo iż silnie akcentowana przez poszczególne komitety, potraktowana został z dozą rezerwy właściwą marketingowemu eksperymentowi.

Na przykładzie kandydatów, u których tego typu próby były przemyślane, a działania zrealizowano ze zrozumieniem natury mediów internetowych, widać jednak, że ów „eksperyment” może być skuteczny.

Raport jest elementem promocji wizyty prof. Manuela Castellsa, amerykańskiego socjologa i badacza nowych mediów w Polsce.

Całość raportu można pobrać z: tej strony

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top