Rola Internetu w procesie poszukiwania informacji o kosmetykach

Opublikowano: 23 lutego 2010. Kategoria: Rynek. Tagi: , ,

Rola Internetu w procesie zakupu kosmetyków to nowe badanie rynku zlecone przez IAB Polska, a zrealizowane przez PBI i GfK Polonia. Wyniki badania potwierdzają przewidywania IAB dotyczące polskiego Internetu – jego użytkownicy niezwykle chętnie wykorzystują sieć szukając informacji, które ułatwiają im podejmowanie decyzji zakupowych.

Głównym celem projektu było zbadanie kluczowych elementów procesu zakupowego kosmetyków, ze szczególnym uwzględnieniem roli, jaką pełni w nim Internet. Wyniki badania wskazują, że internauci aktywnie interesują się badaną tematyką wykorzystując Internet jako źródło informacji. Nie tylko poszukują wiedzy na ten temat, ale także dzielą się nią z innymi osobami – przesyłają linki, dyskutują na forach, komentują reklamy. Poszukując informacji lub konkretnych ofert najczęściej sięgają właśnie do Internetu, zaglądając na fora dyskusyjne, strony www producentów oraz korzystają z porównywarek cen.

Najciekawsze wnioski z badania:

  • Internet jest źródłem informacji o kosmetykach dla 66 proc. ankietowanych, a dla 41 proc. jest źródłem do którego sięgają najczęściej, przy czym nieco częściej są to mężczyźni (45 proc.). Wśród kobiet 37 proc. deklaruje, że internet jest głównym źródłem informacji. Na dalszych miejscach znalazła się m.in. reklama (27 proc.),
  • 6 na 10 osób dzieli się wiedzą nt. kosmetyków z innymi: przesyłają linki do stron z kosmetykami, dyskutują na forach/grupach dyskusyjnych, a także komentują teksty i reklamy,
  • 8 na 10 zbadanych uważa internet za przydatny przy poszukiwaniu informacji o kosmetykach, a także przy sprawdzaniu opinii,
  • 3 na 4 badanych zadeklarowało, że znalezione w internecie informacje na temat kosmetyków skłoniły ich do dalszych poszukiwań, zaś 83% wskazuje, że takie informacje pomogły im zdecydować, jakiego zakupu dokonać „w realu”,
  • poszukiwane informacje online najczęściej dotyczą perfum (58% wskazań), środków do pielęgnacji twarzy (53 proc.) oraz kosmetyków do pielęgnacji ciała (50proc.),
  • 7 na 10 zapytanych jest zdania, iż internet jest dobrym miejscem, aby dowiadywać się o nowościach w ofercie. Co więcej, 69 proc. zapytanych mówi wprost, iż oczekują, że informacje o kosmetykach będą jak najszerzej obecne w internecie.
  • 87 proc. ogółu deklaruje kontakt z reklamami kosmetyków online – im młodsza grupa tym więcej (15-24 lat – 93 proc., powyżej 55 lat – 80 proc.), przy czym 62 proc. deklaruje, że reklama kosmetyków w internecie ich zaciekawiła,
  • badani chętnie kupują kosmetyki online – 42 proc. z nich zadeklarowało, że dokonali takiego zakupu w ostatnich trzech miesiącach, zaś aż 18 proc. kupuje kosmetyki najczęściej właśnie w internecie.

Jak wskazują powyższe informacje, Internet, jako medium, pełni dla konsumentów bardzo ważną rolę nie tylko w procesie poszukiwania informacji, ale także podejmowania decyzji o zakupie. Jest postrzegany jako zdecydowanie bardziej wiarygodne źródło, niż sprzedawcy czy ambasadorowie marki. Co ważne, internauci nie są biernymi odbiorcami informacji o kosmetykach i ofert – dzielą się informacjami, opiniami z innymi osobami, odwiedzają strony producentów, kojarzą z reklam (zarówno offline, jak i online) promowane produkty, a także konkretne marki.

Tomasz UchańskiRola Internetu w procesie poszukiwania informacji o kosmetykach

Podziel się!

O autorze

tomasz.uchanski