Użyteczność stron internetowych w oczach internautów i marketerów

Opublikowano: 8 lipca 2009. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

Nowoczesna Firma, organizator projektu @rewolucja biznesu wraz z partnerami (Polskimi Badaniami Internetu oraz Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska) i przy życzliwości polskich portali (onet.pl, wp.pl, interia.pl, gazeta.pl, o2.pl) oraz sieci Bizon Media, przeprowadziła badanie nt. użyteczności narzędzi internetowych.

Twórcy badania zapytali użytkowników co sądzą o użyteczności polskich serwisów internetowych. Zbadali również poziom wiedzy na temat użyteczności wśród osób wykorzystujących internet do działań marketingowo-sprzedażowych.

Porównując wyniki z badaniami z zeszłego roku na temat skuteczności reklamy internetowej możemy zauważyć, że nieprzerwanie jedną z największych barier i powodów do porzucania wizyt na stronie jest inwazyjna reklama displayowa, z jednej strony spowalniająca ładowanie się witryny, z drugiej męcząca użytkownika – informują organizatorzy badania.

Codzienne korzystanie z internetu utrudnione jest przez liczne bariery, do których zaliczono m.in. dużą ilość inwazyjnych formatów reklamowych i promocyjnych. Jest to częsty błąd administratorów witryn www, którzy zapominają, iż zbyt intensywna ekspozycja kolorów jest męcząca dla ludzkiego oka.

Uciążliwa dla osób korzystających z internetu jest także konieczność logowania, by uzyskać dostęp do sieci na stronie.

Warto postawić sobie pytanie, czy bardziej zależy nam na pozyskiwaniu nowych zarejestrowanych użytkowników, czy też na większym ruchu na stronie? – radzą organizatorzy.

A co przyciąga użytkownika?

Ciekawa treściowo, zaktualizowana treść i zawartość serwisu, to najważniejszy czynnik skutecznie przyciągający użytkownika. Serwis z dużą ilością ciekawej merytorycznie treści, to także dobra strategia na pozycjonowanie, która przekłada się na rosnącą liczbę odnośników do naszej witryny – powiedział Marek Kasperski z ThinkLab.

Użytkownik wybiera także najkrótszą drogę dotarcia do informacji, stąd wysoką popularnością cieszy się element funkcjonalny w postaci „wyszukiwarki na stronie”. „ Firmy posiadające serwisy WWW o dużej ilości treści winny zwracać szczególną uwagę na skuteczne działanie mechanizmu wyszukiwania na stronach, tzw „usability of serach”. Niestety praktyka pokazuje, iż jest to w większości przypadków najsłabszy element serwisu, którego rezultaty są mało przydatne dla użytkownika, np. brak słownikowania i podpowiedzi w przypadku błędów typu „zimens” – komentował Zbigniew Nowicki z Bluerank.

Mimo coraz częstszego wykorzystania internetu, nadal istnieje jeszcze spora grupa managerów i właścicieli firm nieświadomych potencjału oraz możliwości jakie niesie za sobą działalność firmy w świecie online. Ponad połowa osób badanych pozbawiona jest wiedzy na temat możliwości wykorzystania stron internetowych do celów marketingowo-sprzedażowych.

Jednocześnie niewielki odsetek wskazał, że korzysta z doradztwa agencji interaktywnych, czy firm specjalizujących się w zakresie użyteczności (Usability). A warto! Bo uzyskana tą drogą wiedza, potrafi się zamienić w realne zyski dla firmy – radził Marek Kasperski.

Premiera wyników badania „Skuteczność poprzez Użyteczność” miała miejsce podczas IV edycji konferencji @rewolucja biznesu w formie panelu dyskusyjnego, w którym uczestniczyli eksperci z rynku: dr Andrzej Garapich, (Polskie Badania Internetu), Marek Kasperski (ThinkLab); Zbigniew Nowicki (Bluerank); dr hab. Bogdan Mróz (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), Wojciech Kuśmierek (UseLab).

Dawid ZarazińskiUżyteczność stron internetowych w oczach internautów i marketerów

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.