40% Polaków nie wie, jak płatności odroczone wpływają na zdolność kredytową

Popularność płatności odroczonych oraz ratalnych za zakupy online systematycznie rośnie. Te wygodne formy realizacji należności nie zawsze są jednak zrozumiałe dla konsumentów. Brakuje wiedzy, jak porównywać oferty dostawców, by świadomie zarządzać swoimi finansami osobistymi. Tylko co piąty Polak zdaje sobie sprawę, że wybór dostawcy usług ma wpływ na to, czy skorzystanie z płatności będzie miało wpływ na naszą zdolność kredytową. To jeden z kluczowych wniosków badania zrealizowanego w ostatnim czasie na zlecenie Klarny.

40% Polaków nie wie, jak płatności odroczone wpływają na zdolność kredytową 1

Różnice między dostawcami płatności

Rynek dostawców z branży BNPL (Buy Now, Pay Later; Kup teraz, zapłać później) jest zróżnicowany. W gąszczu marketingowych przekazów można jednak stracić głowę. Najnowsze badanie zrealizowane przez SW Research na zlecenie Klarny, globalnej sieci płatności, pokazało, że konsumenci często nie dostrzegają istotnych różnic między poszczególnymi dostawcami usług. Wybór najkorzystniejszej opcji jest możliwy dopiero wtedy, kiedy będziemy mieć pełną wiedzę, jak porównywać oferty podmiotów, które oferują płatności ratalne i odroczone. „Kup teraz, zapłać później” to forma regulacji należności za zakupy, którą konsumenci doceniają między innymi za elastyczność w finansowaniu transakcji.

Świadomość finansowa Polaków

Badanie Klarny pokazało, że blisko 40 proc. z nas błędnie sądzi, że każda tego typu płatność wpływa w ten sam sposób na zdolność kredytową, natomiast aż 24 proc. badanych przyznaje się do całkowitego braku wiedzy w tej kwestii. Tymczasem zarówno płatności odroczone, jak i ratalne, są równoznaczne z zaciągnięciem zobowiązania finansowego, które wymaga spłaty w terminie, na jaki konsument umówił się z dostawcą usługi. Poziom świadomości w tym zakresie różni się w zależności od wieku – najlepiej zorientowane są osoby w przedziale wiekowym 25-34 lata. W tej grupie 31 proc. prawidłowo rozumie zależność między koniecznością spłacenia zobowiązania na czas a jej wpływem na zdolność kredytową.

Wybór dostawcy i bezpieczeństwo finansowe

W kontekście rosnącej popularności usług BNPL, świadomy wybór dostawcy oraz zrozumienie zasad korzystania z nich nabierają szczególnego znaczenia. Podejmując decyzje finansowe warto stawiać nie tylko na rozwiązania atrakcyjne, ale przede wszystkim bezpieczne, m.in. w kontekście naszej zdolności kredytowej i braku dodatkowych kosztów. Badanie zrealizowane przez SW Research wskazało, że aż trzech na dziesięciu Polaków spotkało się z ofertą płatności odroczonych, które w rzeczywistości okazały się oprocentowanym kredytem. Z ukrytymi opłatami – np. z odsetkami za spłatę zadłużenia – najczęściej mieli do czynienia młodzi konsumenci (do 24 lat).

Klarna jako rzetelny dostawca usług płatności odroczonych i ratalnych oferuje bezpłatną usługę spłaty zobowiązania (brak dodatkowych kosztów za obsługę transakcji), płatności można realizować w trzech nieoprocentowanych ratach, a konsument dostaje systematyczne powiadomienia o terminach spłat. Wychodząc naprzeciw potrzebom klientów w ostatnim czasie wprowadziła również usługę cashbacku za zakupy. Dzięki niej klienci dokonujący zamówień za pośrednictwem aplikacji Klarna zaoszczędzą nawet do 11 proc. wartości opłaconego koszyka zakupowego w wybranych sklepach.

Wpisy promowane

Zobacz ofertę Wpisów promowanych.

Wydarzenia

- wydarzenie stacjonarne - wydarzenie online

Nie widzisz swojego wydarzenia? Skontaktuj się z nami!

Przewijanie do góry