Badanie Montonio: zakupy przez komórkę zdominowały Black Friday

Montonio, europejski dostawca płatności online i rozwiązań e-commerce, przeanalizował zachowania konsumentów w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) podczas tegorocznego Black Friday. Estoński fintech Montonio to rosnący gracz w Europie Środkowo-Wschodniej. Obsługuje ponad 6000 sprzedawców internetowych w regionie, m.in. w Polsce, Niemczech, Litwie, Łotwie, Estonii i Finlandii.

Badanie Montonio: zakupy przez komórkę zdominowały Black Friday 1

Black Friday 2023 został zdominowany przez zakupy z telefonu 

Badanie rynku przeprowadzone przez Montonio podczas tegorocznego Black Friday w ponad 6,000 sklepach online ujawniło znaczący zwrot w kierunku zakupów przy użyciu telefonów komórkowych. Wyniki badania wskazują, że rekordowa liczba kupujących, bo ponad 54%, zdecydowała się użyć swojego telefonu do finalizacji płatności podczas tegorocznego Black Friday.

Apple Pay i Google Pay zyskują popularność wśród kupujących online

Estoński fintech odkrył również bezpośrednią zależność między transakcjami dokonywanymi przy użyciu telefonów komórkowych a alternatywnymi rozwiązaniami płatniczymi, takimi jak Apple Pay i Google Pay. Według Montonio, wraz z intensywnym rozwojem transakcji mobilnych, rośnie liczba osób korzystających z alternatywnych form płatności, takich jak Apple Pay i Google Pay. Nie bez powodu coraz większa liczba transakcji odbywa się przy użyciu tych prostych w obsłudze płatności – Apple Pay czy też Google Pay! Wygoda i łatwość finalizacji płatności przy użyciu tych mobilnych aplikacji to dokładnie to, co przyciąga konsumentów online.

Zwiększenie wartości koszyka zakupowego oraz wzrost przychodów

Badanie konsumenckie przeprowadzone przez Montonio wskazuje również na znaczący wzrost wydatków konsumentów podczas Black Friday 2023, nazywanego też Czarnym Piątkiem. Średnia wartość zamówienia podczas tego dnia jest o 28% wyższa niż w zwykły dzień. To odzwierciedla rosnącą chęć konsumentów do wydawania znacznie większych sum podczas okazji sprzedażowych. Co więcej, Montonio zaobserwował, że przychody w trakcie Black Friday były aż trzy razy wyższe niż w zwykły piątek, co bezpośrednio przekłada się na znacznie wyższe dochody dla sprzedawców detalicznych.

Stała wartość zamówień, gdy przychody z roku na rok rosną

Z kolei, porównując lata 2023 i 2022, analiza Montonio ujawniła, że choć średnia wartość zamówień pozostała na poziomie z ubiegłego roku, to średni przychód dla sprzedawcy odnotował znaczący wzrost o ponad 16%. To wskazuje na zwiększenie ilości zakupionego towaru, a ten trend jest wyraźnie widoczny w trakcie Black Friday, nie tylko w sektorze e-commerce w Polsce, lecz już w całej Europie.

Najbardziej rozchwytywane kategorie podczas Black Friday to moda, beauty oraz technologia

Odzież, produkty kosmetyczne, a także technologia i urządzenia elektroniczne
– według badania estońskiego start-upu, to właśnie te kategorie sprzedażowe cieszą się największym zainteresowaniem i są najczęściej odwiedzanymi kategoriami zakupów podczas Czarnego Piątku.

Handlowcy mówią o trendach Black Friday: Czarny Piątek to zawsze dzień największych sprzedaży

Według sprzedawców korzystających z Montonio do finalizacji płatności online, Czarny Piątek jest dla nich najbardziej pracowitym dniem w roku. „Czarny Piątek to dla nas szczytowy dzień, podczas którego zazwyczaj obserwujemy 2-3 krotny wzrost liczby transakcji sprzedaży. Klienci głównie kupują artykuły przecenione, podczas gdy popyt na produkty nie objęte zniżką jest znacznie mniejszy” – skomentował sprzedawca, specjalizujący się w handlu książkami i kursami online. Z kolei inny handlowiec, sprzedawca elektroniki, podzielił się z nami swoją strategią: „Nasza strategia „Czarnego Listopada” to promocje przez cały miesiąc, które osiągają szczyt w Czarny Piątek, co bezpośrednio przekłada się na 1,5-2-krotny wzrost sprzedaży. Takie podejście znacznie ułatwia nam działania logistyczne i zwiększa sprzedaż w dłuższym okresie.”

„Nasze spostrzeżenia odnośnie tegorocznego Black Friday w Polsce potwierdzają rosnące znaczenie sprzedaży mobilnej dla kupujących online. Nasza platforma płatnościowa, Montonio jest na tyle dynamiczna, że w pełni spełnia rosnące wymagania rynkowe, umożliwiając handlowcom i konsumentom łatwiejsze transakcje poprzez aplikacje do płatności mobilnych, takie jak Apple Pay, Google Pay i ulubiony, lokalny BLIK,” – skomentował Andrzej Bagiński, Country Manager Montonio w Polsce.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top