15 września 2009 r. Telewizja Polska uruchomiła pierwszą, bezpłatną część cyfrowej platformy i rozpoczęła realizację zaleceń wynikających z projektu Strategii Cyfryzacji kraju, opracowanego przez Międzyresortowy Zespół ds. Telewizji i Radiofonii Cyfrowej. Jednocześnie Zarząd TVP S.A. skierował do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wniosek koncesyjny potrzebny do rozprowadzania pełnego pakietu programów.
Powstanie platformy cyfrowej leży w interesie polskiego widza, który po jej uruchomieniu otrzyma bezpłatny dostęp do najwyższej jakości obrazu i dźwięku. Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu najnowszej cyfrowej technologii w odbiorze kanałów Telewizji Polskiej oraz innych wybranych kanałów, nawigowanych przez nowoczesne i funkcjonalne dla widza EPG (Electronic Program Guide).
– Widzowie oczekują od nadawcy publicznego przede wszystkim oferty bezpłatnej, a w dalszej kolejności oferty płatnej. Dlatego nasz projekt jest skierowany do osób, którym na początek wystarczy ok. 20 bezpłatnych kanałów i drugie tyle niskopłatnych. Nie jesteśmy oczywistą konkurencją dla platform komercyjnych. W każdym razie nie będziemy rywalizować o widza, który chce mieć 100-200 programów i jest gotów płacić za to miesięcznie 150 złotych. – mówi Piotr Farfał, p.o. Prezes Zarządu TVP.
Telewizja Polska od kilku lat pracuje nad stworzeniem własnej platformy cyfrowej. Jednakże dopiero kilka miesięcy temu, w oparciu o doświadczenia brytyjskiej BBC i jej platformy FreeView, opracowano model biznesowy platformy, który pozwali TVP w pełni realizować misję wspomagania cyfryzacji Polski.
Telewizja Polska, jako nadawca publiczny, musi zbudować własny, niezależny, nowoczesny system cyfrowej dystrybucji satelitarnej. Cyfrowe nadawanie naziemne (DVB-T) w przyszłości nie zapewni bowiem dostępności sygnału cyfrowego dla wszystkich obywateli, a do tego publiczny nadawca jest zobligowany ustawą o radiofonii i telewizji.
Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom model programowy platformy TVP S.A. zakłada stworzenie platformy satelitarnej składającej się z trzech segmentów:
– platformy całkowicie bezpłatnej oferującej klientom dostęp do podstawowych i najpopularniejszych obecnie programów telewizyjnych TVP1, TVP2, TVP Info, TVP Sport, TVP HD, TVP Kultura, TVP Historia, TV Polonia oraz polskich kanałów typu free to air, wynajmujących od TVP miejsce na transponderach satelitarnych: TV Puls, TV Trwam),
– dostęp do kanałów Polsat, Polsat2, TVN, TVN7, który będzie możliwy po wniesieniu jednorazowej opłaty pokrywającej koszt karty abonenckiej,
– platformy płatnej bazującej na modelu à la carte, który w szerokim zakresie nie występuje na polskim rynku. Model ten zakłada możliwość opłacania przez klienta oglądania pojedynczych kanałów, a nie ich pakietów, bez wiązania się długotrwałą umową.
Kompletna platforma cyfrowa TVP pojawi się na rynku po uzupełnieniu do końca roku kolejnych jej segmentów.
– Sygnał w platformie cyfrowej TVP będzie kodowany w MPEG4, standardzie, który będzie taki sam jak standard przyszłej cyfrowej telewizji naziemnej. Oznacza to, że za pośrednictwem hybrydowych systemów odbiorczych (TV, STB) będzie można odbierać zarówno cyfrowy sygnał satelitarny naszej platformy jak i cyfrowy sygnał naziemny (dzisiaj nadawany testowo sygnał dla multipleksu pierwszego), który do 2013 całkowicie zastąpi obecne nadawanie analogowe – mówi Wiesław Łodzikowski, przewodniczący zespołu projektowego, Dyrektor Biura Technologii, Inwestycji i Zakupów TVP S.A.
Jak wynika z badań przeprowadzonych w sierpniu 2009 r. przez TNS OBOP dla TVP, dla widza i użytkownika platformy cyfrowej, przy wyborze operatora liczy się przede wszystkim cena oraz proponowana liczba kanałów i atrakcyjność oferty – w tym HD. Do odbioru kanałów widz korzystający z platformy TVP potrzebuje jedynie dekodera i anteny, za które zapłaci tylko raz, i który pozostanie jego własnością. W zamian uzyska bezpłatny bądź niskopłatny dostęp do cyfrowej jakości programów, w tym nadawanych w najlepszej rozdzielczości, czyli HD.
Wpisy promowane
- Lojalny Klient korzyścią dla Twojej firmyW dzisiejszym świecie biznesu, w którym rywalizacja jest coraz bardziej zacięta, kluczem do sukcesu jest nie tylko pozyskanie nowych klientów, ...
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.