Hosting sklepu internetowego – jak wybrać? [poradnik]

Hosting sklepu internetowego to jeden z najważniejszych elementów wpływających na sukces naszego przedsięwzięcia. To właśnie od niego zależy, ile klientów może obsłużyć e-sklep oraz jak szybko przebiega proces zakupu. Zobacz, jak wybrać hosting dla e-commerce.

Myśląc o rzeczach do odhaczenia podczas otwierania sklepu internetowego hosting nie zawsze jest na pierwszym miejscu. Częściej myśli się o samym skrypcie e-sklepu, identyfikacji graficznej, skutecznych opisach czy UX designie. Jednak to właśnie serwer może mieć ogromny wpływ na to, czy dany sklep internetowy będzie cieszyć się popularnością. Jeżeli będzie szybki, przepustowy i bezpieczny – to na pewno będzie to skutkować w większej wygodzie zakupów online.

hosting sklepu internetowego

Hosting online – czy zawsze potrzebny?

Od razu muszę zaznaczyć, że sklepy internetowe nie zawsze wymagają zaprzątania sobie głowy kwestiami wyboru hostingu. Możesz pominąć ten etap przy modelu SaaS – czyli Software as a Service. W takim wypadku niejako wynajmujesz sklep internetowy od dostawcy. Nie jesteś odpowiedzialny za jego utrzymywanie na serwerze, zabezpieczenie, aktualizowanie itd.

Takie rozwiązanie ma sporo zalet – pozwala w bardzo prosty sposób rozpocząć sprzedaż internetową. Zdejmuje z Twojej głowy sporo obowiązków. Jednocześnie – wiąże się także z pewnymi ograniczeniami. Wprowadzanie niestandardowych modyfikacji – czy to pod względem interfejsu graficznego czy rozmaitych autorskich integracji – może stanowić spory problem.

W związku z tym, część sprzedawców decyduje się na postawienie sklepu na własnym serwerze. Załóżmy, że to właśnie na taką formę prowadzenia sklepu się decydujesz.

Najpopularniejsze skrypty sklepów internetowych

Sklep internetowy potrzebuje wydajnego silnika. Najpopularniejsze systemy e-sklepów do samodzielnego uruchomienia (self-hosted) to:

  • PrestaShop,
  • WooCommerce,
  • Shoper,
  • ZenCart,
  • OpenCart
  • osCommerce,
  • Magento.

Powyższa lista oczywiście nie wyczerpuje rozwiązań dostępnych na rynku. Nierzadko mniej znane silniki oferują sporo przydatnych funkcji, wygodną administrację czy ciekawe szablony graficzne.

Hosting sklepu internetowego – jak wybrać? [poradnik] 1
Wykres popularności poszczególnych systemów e-sklepów (liczony liczbą uruchomionych sklepów) w Polsce według buildwith.com

Niektórzy ze sprzedawców decydują się także na silniki dedykowane. To rozwiązanie polecane w szczególności dla firm, które doskonale wiedzą czego chcą – a więc w szczególności dla osób, które mają już pewne doświadczenie w sprzedaży internetowej. Jeżeli interesuje Cię takie rozwiązanie, musisz liczyć się ze sporymi kosztami stworzenia takiego systemu – w końcu zespół informatyków musi przygotować go od zera.

Niezależnie na to, czy zdecydujesz się na gotowy skrypt czy też na rozwiązanie dedykowane – potrzebny będzie Ci hosting, na którym umieścisz cały silnik. Przyjrzyjmy się teraz, dlaczego wybór serwera jest aż tak ważny dla funkcjonowania sklepu internetowego.

Hosting sklepu internetowego – dlaczego ma znaczenie dla e-sklepu?

Sklepom internetowym stawia się bardzo wiele wymagań. Powinien być intuicyjny w obsłudze, szybko działać, zapewniać poczucie bezpieczeństwa. Musisz wiedzieć o tym, że naprawdę wiele elementów składających się na sukces e-sklepu zależy bezpośrednio od jakości serwera.

Hosting ma ogromny wpływ przede wszystkim na szybkość ładowania strony. Jeżeli rozmaite limity blokują uruchamianie procesów, użytkownik musi oczekiwać w kolejce aż dane treści wyświetlą mu się w sklepie. Gdy procesor i pamięć są za słabe, to przetworzenie nawet nieskomplikowanego żądania może trwać nawet kilka do kilkunastu sekund. A wolne działanie sklepu zdecydowanie odstrasza użytkowników.

W związku z tym nie chodzi tutaj wyłącznie o wysoki wynik w PageSpeed Insights czy innym narzędziu do analizowania szybkości strony internetowej. Najbardziej istotny jest fakt, że hosting ma ogromny wpływ na konwersję i zadowolenie użytkownika – i to właśnie to powinno Ci naprawdę dać do myślenia.

Hosting sklepu internetowego – jak wybrać? [poradnik] 2
Wpływ prędkości ładowania strony na konwersję według badań Cloudflare

Według innych – równie ciekawych – badań i testów:

  • Poprawa czasu ładowania o 0.1 sekundy (100 milisekund), może podnieść współczynnik konwersji o 8% (Google/Deloitte).
  • 77% kupujących na smartfonach dużo chętniej kupi od firm, które oferują sklepy internetowe czy aplikacje pozwalający szybko dokonać zakupu (Google/Ipsos)
  • 2 sekundy opóźnienia ładowania się strony zwiększa współczynnik odrzuceń (bounce rate) o 103% (Akamai).

Prawda, że te liczby robią wrażenie? To jednak nie wszystko. Musisz wiedzieć także o tym, że hosting ma wpływ na pozycjonowanie strony w Google. Może się bowiem okazać, że wybór nieodpowiedniego serwera będzie mieć negatywny wpływ na Twoją widoczność w wyszukiwarkach.

Hosting sklepu internetowego ma na to bezpośredni wpływ – nie tylko przez samą prędkość (uwzględnianą przez algorytmy Google’a), ale także np. przez:

  • częstotliwość prac konserwacyjnych i awarii na serwerze i wynikający z nich czas, w którym strona jest nieaktywna. Gdy serwis często i długo pozostaje nieaktywny, to strona może być zakwalifikowana jako niewarta zaufania;
  • lokalizację hostingu – zagraniczne umiejscowienie serwera w niektórych przypadkach może zaburzać lokalne wyświetlanie w wyszukiwarkach.

Jak wybrać wydajny i bezpieczny hosting?

Jak widzisz – sprawa jest naprawdę trudna do zlekceważenia. Dlatego też kwestii wyboru hostingu warto poświęcić sporo czasu i uwagi. Żeby proces ten przebiegł szybko i bez problemów, skorzystaj z poniższych kroków.

Krok 1: Określ podstawowe wymagania hostingu

W pierwszym kroku musisz mniej więcej określić, jakie są Twoje zapotrzebowania.

Jeśli masz już sklep internetowy i szukasz nowego hostingu, bo poprzedni nie spełnia już twoich wymagań, to sprawa jest prosta. Wystarczy, że sprawdzisz historię zużycia powierzchni czy transferu w obecnej formie hostingowej, oraz sprawdzisz statystyki. Zmieniając hosting, musisz po prostu pamiętać, aby powierzchnię dyskową czy inne parametry brać „z górką” – w końcu zakładasz, że sklep będzie się rozwijał, prawda?

Sprawa wygląda zupełnie inaczej, gdy dopiero zastanawiasz się nad uruchomieniem sklepu. Dobrze jest wtedy wiedzieć, jakiego natężenia ruchu na stronie sklepu oczekujesz. Ważne jest także próbne określenie skali całego przedsięwzięcia – czy zamierzasz sprzedawać kilkadziesiąt produktów? A może będzie to kilka tysięcy unikalnych produktów, a każdy opis ma mieć bogatą oprawę graficzną? Czy oprócz samej strony sklepu planujesz otwarcie odrębnego bloga z poradami? A może zależy Ci na zbudowaniu kilku tzw. stron zapleczowych?

W związku z tym już w pierwszym kroku określ:

  • planowaną ilość stron – jeżeli chcesz utrzymywać więcej niż jedną stronę na serwerze, to przyjrzyj się limitom dotyczącym np. baz danych (MySQL). Sugeruję prostą zasadę – jedna strona WWW – jedna baza danych.
  • ilość skrzynek e-mail – hosting to nie tylko strona internetowa, ale także poczta elektroniczna. Określ, ile adresów e-mail chcesz podpiąć pod jedną domenę. W przypadku sklepu internetowego warto przygotować ich przynajmniej kilka, np.: [email protected], [email protected], [email protected] itd. Limit 10 kont e-mail może początkowo wystarczyć, jednak wraz z rozwojem sklepu przyda się zwiększenie tego ograniczenia (np. do 50) lub jego całkowite zniesienie.
  • powierzchnię – wiele zależy od tego, jak dużo pozycji zamierzasz mieć w sklepie. Pamiętaj o tym, że zdjęcia produktowe generują duże zapotrzebowanie na miejsce na dysku serwera. Możemy przyjąć, że na start wystarczy Ci ok. 10 GB (taka pojemność powinna sobie poradzić zarówno z samym sklepem, jak i kontami e-mail). Pamiętaj jednak, że w przypadku rozbudowanych, bogatych w grafikę kart produktu, możesz potrzebować znacznie więcej powierzchni na dysku.
  • transfer – każde wejście na stronę Twojego sklepu, otwieranie produktów, ściąganie instrukcji czy składanie zamówienia – to wszystko zużywa transfer hostingu. W związku z tym, jaki limit transferu można uznać za komfortowy? To zależy od konkretnego sklepu. W pierwszych miesiącach 200 GB powinno być zupełnie wystarczające, ale wraz z rozwojem serwisu może być konieczne wykupienie dodatkowego transferu. Wiele firm oferuje także możliwość całkowitego zlikwidowania limitu transferowego – warto się nad tym zastanowić.
  • lokalizacja – określ, czy Twój sklep internetowy ma działać na terenie Polski, czy też zależy Ci na konkretnym rynku zagranicznym. Umiejscowienie serwera w Polsce będzie mieć duży wpływ na pozycjonowanie lokalne. Jeżeli natomiast chcesz rozpocząć sprzedaż w np. W USA, to warto zastanowić się nad zakupem hostingu położonego za granicą.

Krok 2: Sprawdź parametry techniczne hostingu

W pierwszym kroku skupiasz się na nieco ogólniejszych parametrach, które nie mają aż tak dużego wpływu na szybkość działania strony. Przechodząc do kolejnego etapu analizy hostingu, musisz trochę bardziej wczytać się w parametry serwera. Pominięcie tego kroku to duży błąd.

Procesor

Procesor (czyli CPU) ma ogromny wpływ na szybkość działania hostingu. Każda akcja przeprowadzona przez klienta na stronie Twojego e-sklepu jest przetwarzana właśnie przez ten podzespół. Tak naprawdę trudno jest określić, jak wiele mocy obliczeniowej procesora będzie Ci potrzebne podczas prowadzenia sklepu internetowego – w końcu wiele zależy od tego, jak wielu użytkowników przebywa w serwisie i jakie “procesy” wykonuje.

Bez wątpienia obowiązuje tutaj zasada “im więcej – tym lepiej”. Niech jednak nie będzie to mniej niż 1 GHz (lub 1 rdzeń CPU).

Pamięć RAM

Podobnie jak procesor, także pamięć operacyjna ma ogromny wpływ na to, jak szybko przetwarzane są wszystkie akcje podejmowane przez użytkowników na stronie sklepu. Jeżeli przydzielony Tobie limit pamięci operacyjnej zostanie przekroczony, to bez wątpienia będzie to mieć wpływ na szybkość ładowania strony, co jest szczególnie istotne podczas realizowania zamówienia. Jeżeli hosting nie oferuje przynajmniej 1 GB pamięci RAM, to warto zdecydować się na inną ofertę.

Liczba procesów

PHP to język programowania wykorzystywany przez większość sklepów internetowych. W praktyce wygląda to tak, że wyświetlanie serwisu przez użytkownika wymaga przetworzenia procesu PHP. Firmy hostingowe bardzo często nakładają limity dotyczące maksymalnej liczby procesów, które przetwarzane są w danym momencie.

Skutkuje to tym, że w przypadku większej liczby użytkowników na stronie, muszą oni czekać na “zwolnienie się” miejsca w kolejce. Prowadzi to do opóźnień zarówno w samym przeglądaniu produktów, jak i w procesie składania zamówienia. 10 procesów to absolutne minimum, które może okazać się niewystarczające w przypadku dobrze prosperującego sklepu internetowego. Dlatego też rozsądnym rozwiązaniem będzie wybór hostingu, w którym limit ten jest kilka razy większy.

Dysk

Kolejnym parametrem, którego nie możesz pominąć jest technologia dysków twardych na danym serwerze. Stosowane są następujące technologie:

  • HDD – czyli klasyczne dyski talerzowe, które są stosunkowo niedrogie, ale za to dość wolne;
  • SSD – czyli dyski typu flash, które umożliwiają niemal natychmiastowy dostęp do danych;
  • SSD NVMe – odmiana dysków SSD, która jest nawet 10-11 razy szybsza od zwykłego SSD.

Który dysk wybrać? Jeżeli hosting oparty na SSD NVMe nie odstrasza Cię ceną, to będzie to zdecydowanie najlepsze rozwiązanie. Oczywiście dyski SSD też bardzo dobrze poradzą sobie z utrzymaniem sklepu internetowego. Jeżeli natomiast stawiasz na szybkość, to raczej unikaj technologii HDD.

Hosting sklepu internetowego – jak wybrać? [poradnik] 3
Szybkość dysków HDD, SSD i SSD NVMe według danych z jakwybrachosting.pl.

Krok 3: Sprawdź obsługiwane technologie

Znasz już ogólne założenia dotyczące hostingu oraz wiesz, na które parametry warto zwrócić szczególną uwagę. Przejdźmy teraz do tematu technologii obsługiwanych przez hosting. Także one w dużej mierze oddziałują na szybkość i bezpieczeństwo Twojego sklepu internetowego.

Rodzaj oprogramowania serwera

Oprogramowanie serwera www to kolejna bardzo ważna kwestia. Musisz wiedzieć, że od software’u zainstalowanego na hostingu może zależeć zużycie zasobów serwera, prędkość ładowania strony oraz jej bezpieczeństwo.

Standardowym oprogramowaniem dla serwera jest Apache. Wiedz jednak, że istnieją alternatywne rozwiązania, charakteryzujące się lepszymi osiągami, np. Ngnix czy LiteSpeed. Warto zwrócić uwagę szczególnie na ten ostatni. Jest on 3 razy szybszy w porównaniu do Apache (w kontekście generowania odpowiedzi na zapytania) oraz umożliwia zmniejszenie zużycia zasobów serwera o nawet 98%.

Hosting sklepu internetowego – jak wybrać? [poradnik] 4
hosting sklepu internetowego – porównanie szybkości oprogramowania serwerowego w testach na litespeedtech.com.

HTTP/2 czy HTTP/3

Wyświetlanie wszystkich stron internetowych jest uzależnione od protokołu HTTP. Odpowiada on za komunikację pomiędzy serwerem, a użytkownikiem. Musisz jednak wiedzieć o tym, że protokoły te są aktualizowane – a dostawcy usług hostingowych nie zawsze nadążają za zmianami.

HTTP/2 to wersja wprowadzona w 2015 r., podczas gdy HTTP/3 zostało wprowadzone w 2020 r. Zdecyduj się na hosting przystosowany do najnowszego standardu, co przełoży się na szybsze działanie Twojego e-sklepu – szczególnie w przypadku połączeń szyfrowanych.

Redis / Memcached

Silnik pamięci podręcznej to kolejny bardzo istotny element wpływający na szybkość sklepu. Dzięki cachowaniu – czyli przetwarzaniu danych w pamięci podręcznej – wykonywanie operacji nie odbywa się na dysku twardym hostingu tylko bezpośrednio w pamięci operacyjnej. Takie rozwiązanie jest o wiele szybsze.

Po czym poznać, czy dany hosting oferuje silniki pamięci podręcznej? Sprawdź, czy korzysta on z technologii Redis lub Memcached. Samo włącznie takiej funkcji zdecydowanie przyśpieszy czas oczekiwania na realizację danego żądania.

Wersja PHP

Podobnie jak w przypadku wersji protokołu HTTP, musisz przyjrzeć się aktualnej wersji języka PHP zainstalowanego na hostingu. Dostawca takich usług powinien zapewnić najnowszą wersję na serwerze. Pamiętaj, że każda aktualizacja PHP wiąże się z poprawkami kwestii dotyczących szybkości i bezpieczeństwa.

Jeżeli będziesz korzystać z archaicznych rozwiązań (np. PHP 5), to nie będziesz mógł np. skorzystać z  pełni możliwości używanych przez Ciebie silników (np. WooCommerce czy Magento). Musisz się także liczyć z ryzykiem niepowodzenia w przypadku instalowania wtyczek lub aktualizacji, które mogą być już niekompatybilne ze starszymi wersjami PHP na serwerze.

Hosting dla e-sklepu: na co uważać?

Stosując się do zaprezentowanych wcześniej 3 kroków, na pewno uda Ci się znaleźć wydajny, szybki i bezpieczny hosting. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że w ofertach firm hostingowych mogą pojawić się jeszcze pewne – nazwijmy to – “kruczki”.

Jeżeli oczekujesz bezproblemowego korzystania z hostingu – to przyjrzyj się jeszcze poniższym kwestiom:

  • zgodność hostingu z RODO – prowadzenie sklepu internetowego nakłada na właściciela cały szereg obowiązków w związku z RODO. Za nieautoryzowany dostęp do danych (nawet z winy hostingu) odpowiedzialność ponosi administrator tych danych, czyli Ty. W związku z tym warto zdecydować się na hosting zgodny z RODO, który umożliwia np. szybkie podpisanie umowy o powierzenie danych osobowych.
  • wysokie SLA hostingu – wspominałem już o tym, że awaryjność serwera negatywnie wpływa na pozycjonowanie. Niedziałająca strona sprawia, że klient trafiający do Twojego sklepu może się zrazić i już do niego nie powrócić. W związku z tym warto zdecydować się na hosting oferujący SLA czyli Service Level Agreement. SLA na poziomie 99% oznacza, że dopuszczalny czas awarii to zaledwie 1% w skali miesiąca – a dostawca usług ma obowiązek wywiązać się z takiego zapewnienia.
  • bezpłatny certyfikat SSL – certyfikat bezpieczeństwa sprawia, że dana strona jest uznawana za godną zaufania. Jest to widoczne od razu dla każdego użytkownika – w postaci kłódki przy pasku adresu serwisu internetowego. Brak takiego certyfikatu może w niektórych sytuacjach doprowadzić nawet do niewyświetlenia strony. Wiele firm hostingowych oferuje możliwość zainstalowania bezpłatnego certyfikatu SSL – a po co za niego płacić, skoro możesz go mieć za darmo?
  • jasne limity i ograniczenia – hostingi mają różną politykę w zakresie limitów nakładanych na konkretnego użytkownika. Wspomniałem już o limitach procesów PHP czy ograniczeniach transferowych – jednak to nie wszystko. Analizując ofertę firmy hostingowej, przyjrzyj się także kwestiom takim jak np. limit jednoczesnych połączeń HTTP, maksymalna liczba plików na hostingu czy też ograniczenie ilości wysyłanych maili na godzinę lub na dobę. Każdy z tych parametrów może (na pewnym etapie) doprowadzić do utrudnień w prowadzeniu Twojego sklepu internetowego.

Mam nadzieję, że przekonałem Cię do tego, że hosting jest naprawdę istotnym elementem każdego sklepu internetowego. Jeżeli serwer będzie niewydolny to może to doprowadzić do zmniejszenia konwersji Twojego sklepu czy obniżenia pozycji w wyszukiwarce. To wszystko przełoży się na realne spadki sprzedaży.

O ile nie korzystasz ze sklepu internetowego w modelu SaaS, to musisz poważnie podejść do tematu wyboru hostingu. Oczywiście nawet jeżeli początkowo wybierzesz zbyt słaby pakiet hostingowy, możesz go później zmienić. Jeżeli jednak zdecydujesz się na zmianę dostawcy, to musisz się liczyć z tym, że nie jest to coś, co zrobisz w kilka minut. Dlatego – lepiej skupić się na tym temacie już w trakcie otwierania sklepu internetowego.

Autorem artykułu jest Mateusz Mazurek – związany z branżą e-commerce od ponad 10 lat. Były właściciel i współwłaściciel sklepów internetowych. Obecnie twórca rankingu hostingów Jak Wybrać Hosting, w ramach którego testuje, monitoruje i recenzuje usługi hostingowe.

Wpisy promowane

Wydarzenia

Brak Patronatów

Najnowsze wpisy

Scroll to Top