Internet w procesie rekrutacji

Opublikowano: 6 lipca 2009. Kategoria: Bez kategorii. Tagi: , , , , , , , , , ,

Sieć stała się międzynarodowym miejscem spotkań i areną wymiany myśli, poszerzając możliwości działania we wszystkich dziedzinach życia. Dzięki jej funkcjonalnościom można zawierać nowe znajomości, kupować, uczyć się, prowadzić interesy, a także szukać pracy. Z badań przeprowadzonych przez portal Jobexpress.pl wynika, że co piąty internauta poszukuje w sieci ofert zatrudnienia.

Portale pracy i kariery
Portale pracy, czy też innymi słowy portale kariery (takie jak pracuj.pl, infopraca.pl, kariera.pl, gazetapraca.pl, jobexpress.pl i inne) łączą pracodawców i kandydatów we wspólnym celu, jakim jest dopasowanie właściwych ofert do właściwych ludzi. Istnieją zarówno serwisy o charakterze ogólnym, gdzie publikowane są ogłoszenia ze wszystkich branż i regionów, jak i specjalistyczne, skupiające się zazwyczaj na konkretnej branży. Większość portali zarabia na pobieraniu opłat za zamieszczanie ofert pracy, a także na reklamach i dodatkowych usługach, takich jak udostępnianie bazy CV.

CV w portalu
Tradycyjnie CV kojarzy się z dokumentem, lecz współcześnie funkcjonuje głównie jako plik tekstowy. Większość portali pracy umożliwia wgranie tego pliku do swojej bazy. Firmy poszukujące pracowników mogą z niej skorzystać (zazwyczaj odpłatnie), otrzymując szybki wgląd w dane tysięcy kandydatów. Przeglądanie bazy ułatwia możliwość wyboru kryteriów, według których dokumenty zostaną posortowane. W wielu portalach można wgrać swoje CV w postaci gotowego pliku, lecz w niektórych istnieje opcja wypełnienia odpowiedniego kwestionariusza. Umożliwia to stworzenie profilu na zasadach podobnych do portali społecznościowych. Zawiera on informacje, jakie standardowo podaje się w CV (np. o wykształceniu, doświadczeniu zawodowym, przebytych kursach etc.). Ponadto wiele portali oferuje możliwość dołączenia dodatkowych dokumentów, takich jak listy motywacyjne, referencje i zaświadczenia. Okazują się one przydatne, gdy chcemy…

..aplikować na wybraną ofertę.
Aplikować można za pośrednictwem samego portalu, wykorzystując utworzone na nim konto (w jobexpress.pl można to robić nawet bez konta), lecz część serwisów działa inaczej. Zamieszczają one ogłoszenia z adresami e-mailowymi, na które należy wysłać aplikację. Zanim jednak do tego dojdzie, trzeba…

…wyszukać właściwą ofertę.
Istnieją dwie główne metody znajdowania ofert: przeszukiwanie kategorii (zwykle branżowych i geograficznych) oraz korzystanie z wyszukiwarek, które potrafią zweryfikować i posegregować miliony ogłoszeń. Portale prześcigają się w mnożeniu kryteriów wyszukiwania. Kandydaci mogą określić preferowany rodzaj pracy, lokalizację pracodawcy, wysokość wynagrodzenia czy typ umowy. Dodatkowo serwisy oferują powiadomienia o nowych ogłoszeniach: mailowe, RSS i wysyłane prosto na telefon komórkowy. Umożliwiają także zapisywanie ogłoszeń oraz polecanie ich znajomym drogą elektroniczną.

Jeśli nie portal pracy, to co?
Nie tylko specjalistyczne portale i wortale są miejscami, w których można szukać ofert pracy. W sieci znajduje się mnóstwo witryn oraz narzędzi służących temu celowi.

Społeczności biznesowe
Networking to według Wikipedii „proces wymiany informacji, zasobów, wzajemnego poparcia i możliwości, prowadzony dzięki korzystnej sieci wzajemnych kontaktów.” Takie kontakty można nawiązać w społecznościach biznesowych, łączących profesjonalistów z różnych branż. W Polsce grupy zawodowe są zrzeszane na portalach typu goldenline.pl i profeo.pl, gdzie publikowane są również ogłoszenia o pracy. Za pośrednictwem serwisów społecznościowych można zaprezentować się zarówno rozbudowując swój profil, jak i będąc aktywnym na branżowych forach. Dla specjalistów z każdej branży serwisy networkingowe stanowią najlepszy sposób na znalezienie ciekawej pracy, jako że często korzystają z nich headhunterzy. Korzystając z networkingu trzeba być jednak bardzo ostrożnym. Nierozważne komentarze mogą bowiem przez długi czas odstraszać potencjalnych pracodawców.

Agregatory i wyszukiwarki
Ogłoszenia rozsiane w wielu portalach można zgromadzić w jednym miejscu dzięki specjalnym wyszukiwarkom – tzw. agregatorom ofert, jakimi są np. careerjet.pl i jobrapido.pl. Przeszukują one wiele serwisów pracy pod kątem wybranych kryteriów. Analogicznie – aby dowiedzieć się czegoś więcej o kandydatach, nie trzeba przeszukiwać wszystkich społeczności. Wyszukiwarka ludzi, taka jak wyczajka.pl, w kilka chwil odkryje, na jakich stronach aktywna jest dana osoba. Wyświetli związane z nią grupy, pozwoli dotrzeć do autorskiego bloga, znajdzie adres e-mailowy, a nawet numer telefonu.

Internetowe portfolio lub CV
Internetowe portfolio, przeznaczone zwłaszcza dla artystów, fotografów, modelek i przedstawicieli tym podobnych zawodów, to odpowiednik papierowego albumu czy też plików zebranych na dysku własnego komputera. Jest dostępne z każdego miejsca na świecie i nie trzeba go każdorazowo przesyłać; potencjalny pracodawca może obejrzeć dokonania kandydata po otrzymaniu odnośnika do strony. Serwisy, które pozwalają wykreować multimedialne CV lub portfolio to np. iportfolio.pl, digart.pl czy mycv.pl.

Krok w przyszłość
Podczas gdy strony z ogłoszeniami są obecne na naszym rynku już od kilku lat i zdążyły się tam zadomowić, inne sposoby nowoczesnej autoprezentacji pozostają egzotyczną nowością – a przecież sieć jest doskonałym miejscem do multimedialnych popisów. Zamiast tworzyć kolejne nudne CV, które wyląduje w koszu rekrutera, można nakręcić krótką filmową demonstrację, założyć branżowego bloga lub promocyjnego minibloga na blipie. Wiedzą o tym pracodawcy, również wykorzystujący możliwość tworzenia filmów. Przygotowują oni materiały o swoich firmach w celu przyciągnięcia kandydatów.

Dlaczego warto szukać pracy w Internecie?
agnieszka-wiacek_jobexpresspl-261x3001Do najważniejszych zalet tej metody poszukiwań należą: oszczędność czasu, wygoda oraz aktualność ogłoszeń. Wiele osób decyduje się na szukanie w sieci ze względu na łatwość dostępu i różnorodność ofert. Ponadto Internet oferuje unikatową możliwość sortowania informacji, co jest niezwykle ważne przy poszukiwaniu przysłowiowej igły w stogu siana, jaką jest idealna oferta pracy. Podobne ułatwienia otrzymują pracodawcy. Z własnego domu mają wgląd w informacje o wielu osobach z przeróżnych środowisk i lokalizacji.

Internet to także multimedia, które otwierają wielkie możliwości. Oferta pracy jest już nie tylko prostym ogłoszeniem – wraz z nią można obejrzeć zdjęcia, prezentacje wideo, czy zapoznać się z dodatkowymi informacjami o firmie. Zwykłe CV także przestaje być listą dokonań – to szczegółowa prezentacja danego kandydata.

Istotny jest również fakt, o którym mało się mówi: coraz większa liczba osób aktywnie zaangażowana jest w tworzenie społeczności internetowych. Wielu z nas ma znajomych, niewidzianych na żywo od tygodni, lecz spotykanych w Sieci każdego dnia. Nawet społeczności branżowe przeniosły się z salonów na wirtualne fora. Jakie jest więc lepsze miejsce do zaprezentowania się i nawiązania kontaktów z potencjalnymi pracodawcami, niż sieć?

Agnieszka Wiącek
, Manager portalu Jobexpress.pl

Hanna LaskowskaInternet w procesie rekrutacji

Podziel się!

O autorze

hania