Płace i sprzedaż rosną, znaczenie CRM też

Opublikowano: 11 marca 2008. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , , ,

Dopóki sprzedaż szybko rośnie, firmy będą mogły podnosić wynagrodzenia. Tylko w ostatnim kwartale 2007 r. wzrosły one o 9 proc. Ale gdy dynamika handlu zmniejszy się, a takie są prognozy, trudniej będzie nie tylko spełnić oczekiwania pracowników, ale też utrzymać wszystkich klientów.

Rozwiązaniem jednak mogą być systemy CRM – mówi Piotr Szczerbiak, dyrektor ds. konsultingu Columbus IT. Już dziś np. europejscy konsumenci należą do najbardziej wymagających na świecie. Blisko połowa z nas chce, aby produkty i usługi były lepiej dopasowane do naszych gustów i szybciej dostarczane – wynika z badań Aberdeen Group z ub. r. To impuls dla rynku CRM – dodaje Piotr Szczerbiak. Analitycy z PMR obliczają, że spośród firm z min. 50 pracownikami tylko 12 proc. posiada systemy CRM. W dodatku są to najczęściej proste systemy, głównie do prowadzenia historii klientów i podsumowywania dziennej sprzedaży.

Ale to wcale nie oznacza, że CRM są nie doceniane. Przeciwnie – wyjaśnia Piotr Szczerbiak. Narzędzia informatyczne, wykorzystywane do obsługi i dbania o satysfakcję klientów, są coraz częściej rozbudowywane i wykorzystywane w ramach innych systemów, np. ERP czy nawet Business Intelligence.

W ub. roku do 200 mln dol. wzrósł rynek systemów ERP i uzupełniających je rozwiązań branżowych, wspomagających m.in. prowadzenie kampanii marketingowych, analizowanie sprzedaży w czasie rzeczywistym, politykę rabatową i logistykę zaopatrzenia. To o 30 proc. więcej niż 2 lata temu – dodaje Tomasz Gawron, dyrektor sprzedaży Columbus IT.

Ale ta dynamika powinna utrzymać się także w najbliższych latach (o 16,5 proc. do 2009 r., źródło: IDC). I to nie tylko na rynku ERP. Coraz większą popularnością cieszą się w Polsce także systemy Business Intelligence, które pobierając dane m.in. z systemów CRM i ERP pozwalają prognozować np. dynamikę sprzedaży w kolejnych miesiącach.

Polski rynek BI, wart obecnie 50 mln dol. ma być jednym z ważniejszych w regionie Europy, Afryki Pn. i Bliskiego Wschodu (do 2010 r. wartość rynków w tym regionie wzrośnie z obecnych 850 mln do 1,1 mld dol.).

Hanna LaskowskaPłace i sprzedaż rosną, znaczenie CRM też

Podziel się!

O autorze

hania