Poczta Polska wprowadza elektroniczne potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej i e-awizo

Opublikowano: 19 września 2013. Kategoria: Rynek. Tagi:

Poczta Polska udostępnia usługę elektronicznego – SMS-owego lub mailowego – potwierdzenia dostarczenia lub zwrotu przesyłki poleconej. Kolejne nowatorskie rozwiązanie to e-awizo, które będzie alternatywą dla papierowego powiadomienia o czekającej na nas przesyłce.

poczta polska logoPowiadomienie klienta o dostarczeniu lub zwrocie wysłanej przez niego przesyłki poleconej to duża oszczędność czasu i wygoda, podobnie jak e-awizo. Dostaniemy informację o przesyłce, którą właśnie wysłaliśmy, gdy jesteśmy w pracy czy w ogóle poza domem. Albo o przesyłce, która na nas czeka w placówce pocztowej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Kinga Dobrzyń, dyrektor Biura Rozwoju Usług Listowych Poczty Polskiej.

Elektroniczne potwierdzenie doręczenia bądź zwrotu przesyłki poleconej już jest dostępne dla klientów.

Do jego otrzymania wystarczy wpisanie na dowodzie nadania również numeru telefonu lub adresu e-mail. Dzięki temu nadawca w chwili doręczenia otrzyma stosownie zawiadomienie, a jeśli adresat nie odbierze tej przesyłki, to przesłana zostanie informacja o dacie zwrotu przesyłki – dodaje Kinga Dobrzyń.

Z kolei dyspozycję o chęci otrzymywania elektronicznego mailowego lub SMS-owego awizo będzie można złożyć bezpłatnie w najbliższej miejscu zamieszkania placówce pocztowej. Elektroniczne awizo będzie na początkowym etapie używane na równi z papierowym.

Później stopniowo będziemy przechodzić tylko i wyłącznie na elektroniczny kanał informacyjny. Dla wybranych przesyłek, chociażby nadawanych przez sądy, będą to równolegle zawiadomienia papierowe i elektroniczne – wyjaśnia Dobrzyń.

Od przyszłego roku klienci będą mogli także zgłosić dyspozycję otrzymywania zawiadomień o oczekującym w placówce liście poleconym za pośrednictwem internetu. Każdy klient będzie mógł utworzyć swoje indywidualne konto na stronie internetowej. Otrzyma login i hasło. Konto umożliwi klientom monitorowanie przesyłek, obserwację historii swoich nadań, złożenie dyspozycji e-awizo czy dosłania przesyłek.

E-awizo i elektroniczne potwierdzenie doręczenia lub zwrotu przesyłki to niejedyne innowacje Poczty Polskiej. Za pomocą serwisu neoKartka.pl możliwe jest wysłanie kartki okolicznościowej, która zostanie wydrukowana, a następnie dostarczona w tradycyjnej formie. Mobilna wersja serwisu pozwala na przesłanie zdjęcia ze smartfonu lub tableta – jako kartki pocztowej.

Poczta pracuje również nad wdrożeniem usługi e-znaczka i e-listu.

W przypadku e-znaczka, klient będzie mógł dokonać zakupu znaczka przez internet, wydrukować go, przykleić na przesyłkę i nadać ją za pośrednictwem skrzynki pocztowej. Natomiast e-list będzie przesyłką nadawaną mailowo i doręczaną klientowi w sposób tradycyjny – tłumaczy dyrektor Biura Rozwoju Usług Listowych.

Dla nadających paczki udogodnieniem jest z kolei możliwość zarejestrowania przesyłki i wydrukowanie dowodu nadania przez internet. Następnie taką przesyłkę trzeba zanieść do wybranej placówki pocztowej, gdzie można ją od razu wysłać bez tracenia czasu na formalności.

Zmiany w Poczcie Polskiej to odpowiedź na zapotrzebowanie klientów dotyczące wykorzystania najnowszych technologii cyfrowych.

Chcemy, żeby nasze podstawowe usługi były postrzegane jako nowoczesne, odpowiadające obecnym wyzwaniom rynku, jak również oczekiwaniom klientów. Najczęstszą grupą odbiorców tego typu usług są ludzie młodzi, do 30. roku życia, natomiast są to usługi dobrze postrzegane także przez innych klientów indywidualnych i biznesowych – mówi Kinga Dobrzyń.

Dawid ZarazińskiPoczta Polska wprowadza elektroniczne potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej i e-awizo

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.