Timeline dla marek – poznaj zmiany, których nie unikniesz!

Opublikowano: 5 marca 2012. Kategoria: Rynek. Tagi: , , ,

Wszystkie facebookowe strony marek zostaną przekształcone, najpóźniej do 30 marca. Warto się przygotować. Poniżej przedstawiamy fakty i nasze rekomendacje.  Zapraszamy do lektury gościnnego tekstu przygotowanego przez Adriana Pietraszkiewicza z Fenomem.pl. 

Timeline dla marek - poznaj zmiany, których nie unikniesz! 1

Cover Photo i brak zakładki powitalnej

Oś czasu dla marek jest bardzo podobna do osi czasu dostępnej w proflach prywatnych. W górnej części strony znajduje się cover photo (851×315 px), pełniący funkcje wizerunkowe. Olbrzymią zmianą jest brak strony początkowej (welcome tab) dla użytkownika, który jeszcze nie został fanem marki. Kierowanie użytkowników na stream sprawia, że marki jeszcze bardziej będą musiały dbać o jakość publikowanych treści, a blogowy układ wymusi produkcję materiałów multimedialnych, które nie dość, że są lepiej indeksowane przez silnik Facebooka, to dodatkowo są bardziej lubiane przez użytkowników. Funkcję strony powitalnej przejmuje cover photo. Istnieją jednak pewne ograniczenia. Nie można używać strzałek wskazujących elementy interfejsu Facebooka, umieszczać informacji o promocjach, danych kontaktowych oraz używać komunikacji call-to-action „Polub nas” itp.

Oś czasu i kamienie milowe

Strona podzielona jest na dwie główne kolumny przez linię, która reprezentuje upływ czasu. Dzięki temu marki mogą zwizualizować swoją historię, jednocześnie przedstawiając tzn. kamienie milowe, czyli istotne wydarzenia w życiu marki. Naszym zdaniem to doskonałe narzędzie do przedstawiania marki z ludzką twarzą – wszelkie grafczne i flmowe backstage’e są więcej niż mile widziane. To właśnie nieofcjalne materiały zbliżają ów marki do ludzi, czyniąc je bardziej ludzkimi.

Brak panelu bocznego

W nowej wersji fanpage’y brakuje paneli bocznych (menu z zakładkami), w których prezentowane były oferty, aplikacje, promocje itp. Zajawki sekcji dodatkowych w postaci prostokątnych grafk (111×74 px) znajdują się w chwili obecnej bezpośrednio pod cover photo. Jedyną obowiązkową sekcją są zdjęcia. 3 pozostałe mogą być wybrane przez administratora. To ich wygląd i zawartość będzie w głównej mierze decydować o zatrzymaniu użytkownika na fanpage i zaangażowaniu go w zabawę, interakcję itp.

Zmienia się również specyfkacja stron zakładkowych. Ich szerokość zwiększa się z 510 px do 810 px. Co ów zmiana oznacza dla marek? Przede wszystkim należy bardzo mądrze zdecydować, które z zakładek są najważniejsze – wszystkie pozostałe funkcje dostępne w ramach fanpage będą dostępne dopiero po rozwinięciu listy zakładek przez użytkownika.

Pinezki

Nowością jest możliwość dodawania tzn. pinezek, dzięki którym ważny post widoczny jest na samej górze timeline’a przez 1 tydzień. Post ten wyróżniony jest pomarańczową fagą. Naszym zdaniem przypinany pinezką post pełnić będzie fukcje dotychczas zarezerwowane dla strony powitalnej – oznacza to, iż najważniejszym zadaniem marketera stanie się zaplanowanie i przygotowanie ciekawych, intrygujących wiadomości, grafk lub flmów, dzięki którym użytkownik zrozumie, że warto polubić tę stronę.

Prywatne wiadomości

Największą zmianą w komunikacji jest umożliwienie pisania prywatnych wiadomości do marki – ta nieobligatoryjna funkcja jest olbrzymim wyzwaniem dla marketerów. Uruchomienie tej funkcji sprawi, że fanpage stanie się poniekąd biurem obsługi klienta, a każda wiadomość wysłana przez użytkownika nie może zostać bez odpowiedzi. Pozostawienie jej bez odzewu sprawi, iż tablica zamieni się w księgę skarg i zażaleń.

Podsumowanie

Nowy wygląd i funkcjonalności fanpage jeszcze bardziej zbliżają ów twór do koncepcji earned media. Proces zasiewania (seeding) odbywać się będzie przede wszystkim poprzez publikację interesujących, unikalnych treści multimedialnych. Nie wystarczy już po prostu kierowanie ruchu do artykułów w zewnętrznych serwisów, czy też pytanie się użytkowników jak się dzisiaj czują. Branded content jeszcze nigdy nie miał tak sprzyjającego dla siebie momentu!

Autorem tekstu jest Adrian Pietraszkiewicz, dyrektor ds. rozwoju Fenomem.pl.

Sylwester KozakTimeline dla marek – poznaj zmiany, których nie unikniesz!

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.