35 tys. zł za 30 – sekundową reklamę

Opublikowano: 11 sierpnia 2008. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , ,

300 – 22 500 zł w TVN-ie i od 700 do 35 300 zł w TVP1 – ile kosztuje dzisiaj reklama telewizyjna? Serwis inwestycje.pl postanowił sprawdzić ile reklamodawca musi zapłacić za reklamę swojego produktu w telewizji.

Pomimo dynamicznego rozwoju nowych mediów reklamowych (zwłaszcza Internetu), palma pierwszeństwa na rynku reklamowym w dalszym ciągu należy do telewizji. Wartość netto całego rynku w I półroczu tego roku sięgnęła prawie 2 mld zł, co oznacza, że firmy przeznaczyły na reklamę telewizyjną o 18,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2007 roku. Warto spojrzeć na sprawę z innej perspektywy i zastanowić się, ile „telewizyjna perswazja” kosztuje firmę, która ją zleca.

W pierwszym półroczu najwięcej na reklamie telewizyjnej zarobił TVN. Z 664 mln zł przychodu wyprzedził dotychczasowego lidera – Polsat dzięki reklamom wzbogacił się o 510 mln zł . Na drugim miejscu znalazł się pierwszy program Telewizji Polskiej z przychodami w wysokości 589 mln zł.

Podczas analizowania cen reklam wzięto pod uwagę 30-sekundowe spoty, których emisję przewidziano na okres między 18. a 24. sierpnia (od poniedziałku do piątku) w dwóch stacjach telewizyjnych: TVN-ie i TVP1. Podane kwoty nie zawierają podatku VAT i nie uwzględniają stosowanych przez telewizję rabatów.

Ceny 30-sekudnowego spotu telewizyjnego w TVN-ie zaczynają się już od 300 zł.Najwięcej, bo aż 22 500 zł, trzeba zapłacić TVN-owi za reklamę emitowaną w piątek podczas trzeciej i czwartej przerwy w wieczornym filmie sensacyjnym ze Stevenem Seagalem.

Program pierwszy Telewizji Polskiej najtańszą reklamę oferuje za 700 zł. Tyle trzeba zapłacić za spot emitowany wcześnie rano przed amerykańskim serialem obyczajowym (niedziela, 6:43).Najdroższa reklama w TVP1 kosztuje 35 300 zł – tyle trzeba zapłacić za wyemitowanie spotu przed niedzielną prognozą pogody (20:04).

Telewizja Polska za najważniejsze i największe wydarzenie telewizyjne tego lata uważa Igrzyska Olimpijskie w Pekinie. Spot puszczony przed ceremonią zamknięcia olimpiady (niedziela, 13:52) kosztuje 14 000 zł, a cena reklamy emitowanej między I a II połową meczu polskiej reprezentacji mężczyzn w piłce ręcznej wynosi 23 000 zł (mecz Polska – Francja, poniedziałek 15:25).

Jak widać, ceny reklam są bardzo zróżnicowane i zależne od poziomu oglądalności programu, w okolicach którego będą emitowane. Im większa oglądalność, tym droższy spot telewizyjny. Można więc twierdzić, że reklama jest nie tylko dźwignią handlu, ale również potężnym napędem budżetu stacji telewizyjnych. – przekonuje Justyna Niedzielska, inwestycje.pl

Więcej na ten temat można przeczytać na portalu inwestycje.pl.

www.inwestycje.pl

Hanna Laskowska35 tys. zł za 30 – sekundową reklamę

Podziel się!

O autorze

hania