Rynek reklamy online: amerykańska stabilizacja i polskie wzrosty

Opublikowano: 26 listopada 2009. Kategoria: Rynek. Tagi: , , , , , ,

Rynek reklamy online w USA wydaje się stabilizować. Tak przynajmniej wynika z raportu przygotowanego przez Interactive Advertising Bureau (IAB) i PricewaterhouseCoopers. Jego wartość szacowana jest w trzecim kwartale tego roku na 5,5 mld dolarów co oznacza 1,7 proc. wzrost w porównaniu z drugim kwartałem. To jednak o 5,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2008 roku.

Cały sektor reklamy odczuł boleśnie skutki kryzysu, ale media cyfrowe pozostały jasnym punktem na tle szerszych ekonomicznych tendencji, przechwytując coraz większą część wydatków marketingowych – powiedział Randall Rothenberg, prezes IAB.

Poniższy wykres pokazuje wyraźny spadek po czwartym kwartale ostatniego roku, a trzy pierwsze kwartały obecnego – zachowują niewielki, choć stabilny wzrost.

2009_q3_ad_revenue

Warto wspomnieć, że łączne zyski czterech największych internetowych firm reklamowych (Google, Yahoo, Microsoft i AOL) wzrosły w trzecim kwartale roku o 1,2 proc. I choć jedyną firmą z wyżej wymienionych, która zanotowała plus jest Google, możemy spodziewać się poprawy tej sytuacji prawdopodobnie już w tym kwartale.

Dobrą kondycję polskiego rynku pokazują natomiast badania AdEx 2009, przeprowadzonych przez PricewaterhouseCoopers oraz IAB Polska. Pokazują one, że wartość polskiego rynku reklamy online osiągnęła w pierwszym półroczu 2009 roku 658 milionów złotych, co oznacza 12 proc, wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Kryzys gospodarczy, który doprowadził do spadków w skali całego polskiego rynku reklamy – szczególnie w tradycyjnych kanałach takich jak telewizja, czy prasa – w najmniejszym stopniu dotknął sektor reklamy internetowej. I choć dynamika wzrostów na poziomie kilkudziesięciu procent rocznie to już w tej chwili historia, Internet nadal pozostaje w ofensywie, osiągając kilkunastoprocentowy wzrost w bardzo trudnym okresie – powiedział Marcin Kałkucki, starszy menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i technologii firmy PricewaterhouseCoopers.

Jego zdaniem duży potencjał tego rynku, wynikający z dużo niższej penetracji w porównaniu z dojrzałymi gospodarkami europejskimi oraz stopniowa migracja budżetów reklamowych do sieci, spowodowana w dużej mierze wzrostem liczby użytkowników oraz wysokiej mierzalności kampanii reklamowych online pozwala zachować optymizm. Jego zdaniem najważniejsze kierunki rozwoju to reklama wideo oraz mobilna.

Analizując wydatki na reklamę internetową pod kątem poszczególnych segmentów IAB Polska zwraca uwagę na dynamicznie rosnący udział różnych form reklamy w wyszukiwarkach (SEM). Z segmentu SEM pochodziło 25 proc. tegorocznych przychodów reklamowych online (w I połowie 2008 roku było to 21 proc.). Reklama graficzna (display) pozostaje wciąż najpopularniejszą formą reklamy internetowej – generującą prawie 50 proc. przychodów z działań reklamowych online. W ramach tej kategorii wciąż dominują formy wbudowane w treść strony, których udział wyniósł prawie 70 proc.

W ramach badania AdEx analizowany jest także udział reklamy efektywnościowej w całkowitych przychodach podmiotów biorących udział w badaniu. W pierwszym półroczu 2009 r. odsetek całkowitych przychodów z reklamy rozliczanej w modelu efektywnościowym (CPA) wyniósł prawie 10 proc., podczas gdy w 2008 roku było to 7,5 proc.

Źródła: iabpolska.pl, iab.net

Dawid ZarazińskiRynek reklamy online: amerykańska stabilizacja i polskie wzrosty

Podziel się!

O autorze

Dawid Zaraziński

Redaktor naczelny e-biznes.pl. Twórca Instytutu Kontekstów Pracy, który dostarcza wiedzy i inspiracji w szeroko rozumianym temacie pracy. Wcześniej kierownik think tanku biznesowo-technologicznego „How To Do IT” i redaktor prowadzący internetową odsłonę magazynu „Harvard Business Review Polska”. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.