Decydując się na wyjazd w interesach do Chin, koniecznie trzeba poczytać o tamtejszej kulturze. To temat-rzeka. Ale zasada jest taka, że im więcej o niej się dowiesz, tym łatwiej będzie ci osiągnąć zamierzony cel.
Oto kilka podstawowych pojęć, które różnią człowieka Wschodu i Zachodu.
Hierarchia
To jedno ze słów-kluczy do chińskiej kultury. Według koncepcji konfucjańskiej człowiek jest kształtowany przez społeczeństwo i relacje społeczne. A więc pozycja danej osoby w hierarchii społecznej jest bezpośrednim odzwierciedleniem jej wartości. Co z tego wynika? To, że nierespektowanie tej hierarchii (zarówno zawodowej jak i towarzyskiej) jest dla Chińczyka obraźliwe, naraża go na „mianzi” czyli „utratę twarzy”.
Kilka rad praktycznych:
- okazuj rozmówcy szacunek, udzielaj mu pozytywnego feedbacku,
- nie krytykuj go otwarcie, zwłaszcza w obecności osób trzecich,
- nie poprawiaj jego błędów językowych,
- nie kpij z niego,
- nie rób niczego, co mogłoby podważyć jego autorytet w oczach innych.
Nie przestrzegając tych zasad w najlepszym razie popełnimy faux pas, w najgorszym – zniszczymy jednym posunięciem wszystkie relacje.
Szef w pojęciu europejskim i chińskim
Kontakty
[pullquote type=”right”]Chińczycy lubią robić interesy z ludźmi, których znają i którym ufają[/pullquote]Guanxi – kolejne słowo-klucz. To gęsta, wyrafinowana sieć układów, osobistych kontaktów, wpływów i koneksji, budowana przez lata, wiążąca ludzi ze sobą mieszanką przyjaźni i interesowności, oparta z grubsza o zasadę „przysługa za przysługę”. Chińczyków bardziej interesuje kogo znamy i do jakiej grupy należymy, niż to kim jesteśmy. Ich zdaniem to ludzie decydują o wszystkim – dlatego więcej wiary pokładają w osobiste relacje niż w przepisy i normy prawne. Krótko mówiąc – Chińczycy lubią robić interesy z ludźmi, których znają i którym ufają. Jeśli zostaniesz przedstawiony przez właściwą osobę, zostaniesz ciepło powitany. Jeśli spróbujesz sam nawiązać znajomość – musisz pokonać barierę nieufności.
Odpowiednie guanxi gwarantuje firmie zminimalizowanie ryzyka i frustracji w trakcie współpracy. Oczywiście można na nie zapracować: wiarygodnością, budowaniem zaufania, więzi emocjonalnej, słownością. Można również zepsuć dobrą relację – guanxi nie oznacza lojalności bez zastrzeżeń.
Sieć kontaktów w pojęciu europejskim i chińskim
Problem i wyrażanie opinii
My, ludzie Zachodu, jeśli widzimy problem – uważamy, że trzeba o nim zakomunikować i go rozwiązać. Mówimy o nim bezpośrednio. Chińczycy tą samą informację ubiorą w wiele słów, będą krążyć wokół problemu. Gdy pojawia się niewygodny temat, w ogóle nie chcą go poruszyć albo odpowiadają nie wprost.
Przykładowo: zamiast stwierdzenia „Nie zgadzam się na Pana ofertę”, usłyszymy: „Muszę to przemyśleć”, „Zobaczę, co da się zrobić”. Może być to kłopotliwe dla europejskich przedsiębiorców, którzy takie niedopowiedzenie traktują jako szansę na dalszą współpracę. Będąc w Chinach należy też pamiętać, że rzadko kiedy usłyszysz od rozmówcy to, co myśli. Raczej to, co według niego chcesz usłyszeć.
Wyrażanie opinii w pojęciu europejskim i chińskim
Ilustracje: Yang Liu „East meets West”, Fot. Boredpanda.org
Autor: Piotr Burzyński
Właściciel firmy „Importuj z Nami” specjalizującej się w kompleksowej obsłudze importu towarów z państw azjatyckich, przede wszystkim z Chin.
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY Z CYKLU:
- Zanim złożysz zamówienie w fabryce
- Dropshipping – co to jest?
- Import z pośrednikiem czy samodzielnie?
- Kultura – co trzeba wiedzieć
- Jak kultura wpływa na biznes?
- Kontrola fabryki i towaru
- Transport z Chin – na co się zdecydować?
Wpisy promowane
- Mewa inwestuje w system doboru rozmiaru odzieży oparty na sztucznej inteligencjiDostawca usług tekstylnych firma Mewa kontynuuje swój rozwój, zapewniając sobie większościowe udziały w startupie, jakim jest Esenca Digital Workwear S.R.L. ...
- Zadbaj o właściwą kondycję psychiczną swoich pracownikówDzisiejsze czasy charakteryzują się szybkim tempem życia, które w połączeniu z presją związaną z rywalizacją na coraz bardziej konkurencyjnym rynku ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
- Rynek reklamy w Polsce – styczeń 2024W internecie i radiu najaktywniejsze reklamowo były marki z branży „Trade”, natomiast w telewizji – „Pharmaceuticals – wynika z danych gemiusAdReal ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.