Biznes z Chinami: kultura i hierarchia – co trzeba wiedzieć [część 4/7]

Opublikowano: 3 czerwca 2014. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

Decydując się na wyjazd w interesach do Chin, koniecznie trzeba poczytać o tamtejszej kulturze. To temat-rzeka. Ale zasada jest taka, że im więcej o niej się dowiesz, tym łatwiej będzie ci osiągnąć zamierzony cel.

Oto kilka podstawowych pojęć, które różnią człowieka Wschodu i Zachodu.

Hierarchia

To jedno ze słów-kluczy do chińskiej kultury. Według koncepcji konfucjańskiej człowiek jest kształtowany przez społeczeństwo i relacje społeczne. A więc pozycja danej osoby w hierarchii społecznej jest bezpośrednim odzwierciedleniem jej wartości. Co z tego wynika? To, że nierespektowanie tej hierarchii (zarówno zawodowej jak i towarzyskiej) jest dla Chińczyka obraźliwe, naraża go na „mianzi” czyli „utratę twarzy”.

Kilka rad praktycznych:

  • okazuj rozmówcy szacunek, udzielaj mu pozytywnego feedbacku,
  • nie krytykuj go otwarcie, zwłaszcza w obecności osób trzecich,
  • nie poprawiaj jego błędów językowych,
  • nie kpij z niego,
  • nie rób niczego, co mogłoby podważyć jego autorytet w oczach innych.

Nie przestrzegając tych zasad w najlepszym razie popełnimy faux pas, w najgorszym – zniszczymy jednym posunięciem wszystkie relacje.

Szef w pojęciu europejskim i chińskim 

Kultura chińska - co warto wiedzieć na początku_rys.1 szef_e-biznes_23.05.2014

Kontakty

Chińczycy lubią robić interesy z ludźmi, których znają i którym ufają
Guanxi – kolejne słowo-klucz. To gęsta, wyrafinowana sieć układów, osobistych kontaktów, wpływów i koneksji, budowana przez lata, wiążąca ludzi ze sobą mieszanką przyjaźni i interesowności, oparta z grubsza o zasadę „przysługa za przysługę”. Chińczyków bardziej interesuje kogo znamy i do jakiej grupy należymy, niż to kim jesteśmy. Ich zdaniem to ludzie decydują o wszystkim – dlatego więcej wiary pokładają w osobiste relacje niż w przepisy i normy prawne. Krótko mówiąc – Chińczycy lubią robić interesy z ludźmi, których znają i którym ufają. Jeśli zostaniesz przedstawiony przez właściwą osobę, zostaniesz ciepło powitany. Jeśli spróbujesz sam nawiązać znajomość – musisz pokonać barierę nieufności.

Odpowiednie guanxi gwarantuje firmie zminimalizowanie ryzyka i frustracji w trakcie współpracy. Oczywiście można na nie zapracować: wiarygodnością, budowaniem zaufania, więzi emocjonalnej, słownością. Można również zepsuć dobrą relację – guanxi nie oznacza lojalności bez zastrzeżeń.

Sieć kontaktów w pojęciu europejskim i chińskim

Kultura chińska - co warto wiedzieć na początku_rys.2 kontakty_e-biznes_23.05.2014

Problem i wyrażanie opinii

My, ludzie Zachodu, jeśli widzimy problem – uważamy, że trzeba o nim zakomunikować i go rozwiązać. Mówimy o nim bezpośrednio. Chińczycy tą samą informację ubiorą w wiele słów, będą krążyć wokół problemu. Gdy pojawia się niewygodny temat, w ogóle nie chcą go poruszyć albo odpowiadają nie wprost.

Przykładowo: zamiast stwierdzenia „Nie zgadzam się na Pana ofertę”, usłyszymy: „Muszę to przemyśleć”, „Zobaczę, co da się zrobić”. Może być to kłopotliwe dla europejskich przedsiębiorców, którzy takie niedopowiedzenie traktują jako szansę na dalszą współpracę. Będąc w Chinach należy też pamiętać, że rzadko kiedy usłyszysz od rozmówcy to, co myśli. Raczej to, co według niego chcesz usłyszeć.

Wyrażanie opinii w pojęciu europejskim i chińskim

Kultura chińska - co warto wiedzieć na początku_rys.3 opinia_e-biznes_23.05.2014

 

Ilustracje: Yang Liu „East meets West”, Fot. Boredpanda.org

Autor: Piotr Burzyński

Właściciel firmy „Importuj z Nami” specjalizującej się w kompleksowej obsłudze importu towarów z państw azjatyckich, przede wszystkim z Chin.

 ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY Z CYKLU:

  1. Zanim złożysz zamówienie w fabryce
  2. Dropshipping – co to jest?
  3. Import z pośrednikiem czy samodzielnie?
  4. Kultura – co trzeba wiedzieć
  5. Jak kultura wpływa na biznes?
  6. Kontrola fabryki i towaru
  7. Transport z Chin – na co się zdecydować?
Sylwester KozakBiznes z Chinami: kultura i hierarchia – co trzeba wiedzieć [część 4/7]

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.