Zapraszamy do kolejnej części z cyklu „Biznes z Chinami” – dziś przedstawimy czym jest dropshipping, jakie są jego zalety, na co należy zwrócić szczególną uwagę i jakie są jego wady.
[pullquote type=”right”]Jego wyróżniającym elementem jest przeniesienie procesu wysyłki towaru na producenta[/pullquote]Wielu małych i średnich przedsiębiorców, szczególnie tych, którzy prowadzą sklepy internetowe, korzystało z tzw. dropshippingu bądź o nim słyszało. Ten specyficzny model importu może przynosić zyski, ale jednocześnie jest działaniem ryzykownym i kontrowersyjnym. Dlatego zanim oprzemy nasz biznes o dropshipping, warto przyjrzeć się tematowi z bliska.
Ten rodzaj importu jest mechanizmem stosowanym przez przedsiębiorców prowadzących działalność, opartą na sprzedaży przez Internet. Jego wyróżniającym elementem jest przeniesienie procesu wysyłki towaru na producenta/dostawcę, np. z Chin czy Tajwanu. Główna rola sklepu internetowego skupia się na prezentacji oferty producenta (z narzuconymi już marżami), a także na zbieraniu zamówień od klientów i przekazywaniu ich do dostawcy. Realizacja zamówienia jest obowiązkiem dostawcy – wysyła on towar bezpośrednio do zamawiającego klienta, a nie do pośredniczącego sprzedawcy.
Import z pośrednikiem
Dla porównania, warto przyjrzeć się jak wygląda standardowy proces importu, gdy korzysta się z usług firmy pośredniczącej. Pierwszym krokiem jest zwykle przedstawienie przez przedsiębiorcę szczegółowych wytycznych dotyczących towaru. Na tej podstawie wyszukani są rzetelni i sprawdzeni producenci lub dostawcy, którzy będą w stanie zrealizować zamówienie. Po zaakceptowaniu przez przedsiębiorcę przesłanych próbek towaru, zostaje podpisana umowa pomiędzy firmą pośredniczącą, a producentem oraz klientem. W tym czasie ustalane są również kwestie związane z rodzajem transportu oraz przygotowywana jest dokumentacja niezbędna przy odprawie celnej. W trakcie i na koniec produkcji towaru, rekomendowane są zwykle kontrole jakościowe i ilościowe, które minimalizują ryzyko błędów, a w konsekwencji – zabezpieczają przed stratami finansowymi.
Popularność dropshippingu
Dropshipping znacznie różni się od standardowego procesu importu i opiera się na odmiennych zasadach. Standardowa procedura importu wymaga środków na opłacenie pośrednika, zakup większej ilości towarów, transport czy opłaty za magazynowanie produktów. W przypadku dropshippingu nie jest to konieczne – przedsiębiorcy nie inwestują w tą działalność żadnych środków. Dodają produkty od wybranego producenta do swojej oferty, nakładając na nie swoje marże. Dostają zamówienie i zapłatę od klienta, a następnie czekają na produkt. W ofercie sprzedawca otrzymuje już wynagrodzenie przed wydaniem produktów klientowi. Nic więc dziwnego, że taka działalność cieszy się dużą popularnością wśród poczatkujących przedsiębiorców, którzy nie posiadają jeszcze wystarczającego kapitału.
Ukryte koszty i ryzyko
Na stronach sklepów internetowych czy aukcjach, często brakuje informacji skąd pochodzi towar oraz jaki jest termin dostarczenia go do zamawiającego. Powinniśmy mieć świadomość, że jeżeli towar sprowadzany jest z Chin czy Tajwanu, możemy czekać na zamówienia od miesiąca do kilku miesięcy – to zależy również od ilości towaru i jego specyfiki. Co więcej, nie mamy gwarancji czy towar zostanie wyprodukowany zgodnie z opisem przedstawionym w ofercie. Sprzedawca tego nie monitoruje. Jeżeli do naszego klienta dotrze uszkodzony towar, może mieć duże problemy z odzyskaniem pieniędzy. To od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy uwzględni reklamację kupującego i jak rozwiąże problem z producentem. W przypadku małych zamówień, dalekowschodni producenci nie są skorzy do poprawek i ponownej produkcji towaru. Często zdarza się, że sprzedawcy nie ostrzegają kupujących przed koniecznością zgłoszenia towarów do odprawy celnej – jednego z ważniejszych etapów w imporcie. W związku z tym, należy liczyć się z doliczeniem dodatkowych kosztów takich jak cło i podatek VAT. Warto podkreślić, że klient często nie ma świadomości, że występuje w roli importera. W przypadku dodatkowych kosztów czy jakichkolwiek nieprawidłowości, ewentualnymi karami, np. z Urzędu Celnego, będzie obciążony właśnie klient – nieświadomy importer.
Dropshipping jest ryzykownym działaniem, mającym swoich zwolenników i przeciwników. Jeżeli jednak chcemy zbudować na nim swój biznes, a zależy nam na dobrej opinii klientów i pozytywnym wizerunku naszego przedsiębiorstwa, należy szczególnie dbać o wiarygodność. Warto udzielać kupującym szczegółowych informacji o tej formie współpracy tak, by nie zostali niemile zaskoczeni.
Autor: Piotr Burzyński
Właściciel firmy „Importuj z Nami” specjalizującej się w kompleksowej obsłudze importu towarów z państw azjatyckich, przede wszystkim z Chin.
Autorem zdjęcia jest YinanChen.
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY Z CYKLU:
- Zanim złożysz zamówienie w fabryce
- Dropshipping – co to jest?
- Import z pośrednikiem czy samodzielnie?
- Kultura – co trzeba wiedzieć
- Jak kultura wpływa na biznes?
- Kontrola fabryki i towaru
- Transport z Chin – na co się zdecydować?
Wpisy promowane
- Polecane samochody do miasta w atrakcyjnym finansowaniuMałe samochody osobowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród mieszkańców dużych miast i aglomeracji. Mając na uwadze potrzeby dynamicznego ...
- Inwestowanie długoterminowe: dlaczego wszystko jest lepsze od gotówki?Zastanawiając się nad sposobami lokowania kapitału, wielu z nas instynktownie skłania się ku trzymaniu środków w gotówce. Wydaje się to ...
Wydarzenia
19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024
Najnowsze wpisy
- W lutym e-sklepy IdoSell rosły szybciej niż rynekSklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell, rosną znacznie szybciej niż rynek e-commerce w Polsce. Tak wynika z danych Grupy ...
- Dłuższy luty zwiększył sprzedaż – nowy raport BaseLinkerAnalitycy platformy BaseLinker– największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowal najnowszy odczyt BaseLinker Index. ...
- Restimo pozyskuje 2 mln zł na dalszą cyfryzację gastronomiiRestimo ogłosiło dzisiaj zamknięcie drugiej rundy inwestycyjnej na etapie seed w wysokości 2 mln zł od prywatnych inwestorów. Spółka stworzyła ...
- Nest Bank i Shoper wspólnie wspierają e-przedsiębiorcówShoper nawiązał współpracę z Nest Bankiem. Dzięki temu klienci Shoper mogą skorzystać z oferty konta, limitu lub kredytu firmowego w ...
Zapoznaj się z ofertą wpisów promowanych oraz zasadami udzielania patronatów.