Biznes z Chinami: Zanim złożysz zamówienie w fabryce [część 1/7]

Opublikowano: 13 maja 2014. Kategoria: Rynek. Tagi: ,

Zapraszamy do cyklu artykułów poświęconych prowadzeniu biznesu z Chinami – głównie pod kątem sprzedaży internetowej. Przybliżymy zagadnienia handlowe jak i kulturowe. Pierwszy artykuł poświęcony jest analizie planów.

Import z Chin jest opłacalny, ale pod warunkiem, że dokładnie przeanalizujemy nasze plany. Przede wszystkim musimy wiedzieć, co chcemy sprowadzić. Niektórzy przedsiębiorcy kontaktują się z firmami pośredniczącymi w imporcie, by dowiedzieć się, co opłaca się przywieźć do Polski. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie. Importer musi być ekspertem od swojego towaru, umieć przekazać chińskiej fabryce dokładne wytyczne co do produkcji towaru i nie dać się zaskoczyć.

Importuj z Nami_grafika1_Small_1

Zadaj sobie pytania

Pamiętajmy, że towar, który odniósł sukces na Dolnym Śląsku, może nie sprzedawać już się tak dobrze np. w województwie zachodniopomorskim. Każdy importer musi zacząć od analizy rynku zbytu oraz jego potencjału. Dobrze jest odpowiedzieć sobie na kilka pytań, np.: Czy chcę działać lokalnie czy może na większym obszarze? Na jakim etapie działalności jestem i czego oczekuję? Dopiero zakładam firmę i na razie w nią inwestuję czy może mam już ugruntowaną pozycję na rynku i chcę pomnażać kapitał? Czy mam już klientów i czy nowy towar wzbudzi ich  zainteresowanie? Jeżeli tak, to jeszcze w procesie planowania dobrze jest budować bazę potencjalnych odbiorców i stale utrzymywać z nimi kontakty.

Kolejny etap to decyzja, jakie konkretnie produkty będziemy zamawiać i w jakich ilościach, a także co jest dla nas ważniejsze – czas czy pieniądze. Od tego będzie zależeć również typ transportu. W przypadku, gdy importujemy małe ilości towaru, a zależy nam na czasie, odpowiednim rozwiązaniem, może okazać się transport lotniczy. Jest on jednak na tyle drogi, że importerzy  najczęściej korzystają z transportu drogą morską.

Analiza przedsięwzięcia

Nie wolno postępować pochopnie. Rozważając ryzyko wiążące się z inwestycją warto skorzystać z uniwersalnego narzędzia, jakim jest tzw. analiza SWOT. Określamy kolejno  mocne i słabe strony (Strenghts, Weaknesses) importu towaru, który chcemy zamówić. Następnie wypisujemy szansę na rozwój, jakie otrzymujemy dzięki inwestycji (Opportunities), a także potencjalne zagrożenia,  (Threats). Jeżeli nigdy wcześniej nie przeprowadzaliśmy takiej analizy, można skonsultować się ze specjalistą albo wspomóc się fachową literaturą – istnieje kilka książek, które okażą się pomocne.

Zaplanuj budżet

Koszt procesu importu to nie tylko wartość wyprodukowanego towaru. W planie budżetowym trzeba również uwzględnić koszt kontroli w Chinach, ewentualnych inspekcji czy pośrednictwa. Dochodzą także koszty odprawy celnej, spedycji morskiej i lądowej oraz związanych z nim opłat portowo-magazynowych. Pamiętajmy, że większość zaświadczeń i potwierdzeń wymaga wniesienia opłat do różnych urzędów czy instytucji. Rozsądny przedsiębiorca powinien też na wszelki wypadek przygotować dodatkowe środki, gdyby w trakcie całego procesu, doszło do jakichkolwiek problemów.

Pora roku też ma znaczenie

Wielu importerów o tym zapomina, ale kwestia sezonowości towarów może mieć również wpływ na nasz biznes. Istnieją produkty o typowo sezonowym charakterze, których produkcja jest z góry zaplanowana, więc zamawia się je tylko w określonych miesiącach czy porach roku. Jeżeli będziemy sprowadzać np. akcesoria plażowe, zamówienie w konkretnej w fabryce powinniśmy złożyć już jesienią, by móc sprzedawać produkty późną wiosną i latem. Nie zapominajmy również o uwzględnieniu w swoich planach chińskiego Nowego Roku (Święta Wiosny). To święto ruchome,  przypadające na przełomie stycznia i lutego. Jego obchody trwają kilkanaście dni i w tym czasie  kontakt z  dalekowschodnimi partnerami będzie utrudniony.

Wielu przedsiębiorców inwestuje w zakup chińskich towarów cały swój kapitał. Przed podjęciem tak ważnej decyzji trzeba dokonać bardzo dokładnej analizy, która przygotuje nas na różne okoliczności.

Autor: Piotr Burzyński

Właściciel firmy „Importuj z Nami” specjalizującej się w kompleksowej obsłudze importu towarów z państw azjatyckich, przede wszystkim z Chin.

Za tydzień kolejny artykuł z tego cyklu poświęcony dropshoppingowi, zapraszamy!

Zdjęcie pochodzi z iStockphoto

 ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY Z CYKLU:

  1. Zanim złożysz zamówienie w fabryce
  2. Dropshipping – co to jest?
  3. Import z pośrednikiem czy samodzielnie?
  4. Kultura – co trzeba wiedzieć
  5. Jak kultura wpływa na biznes?
  6. Kontrola fabryki i towaru
  7. Transport z Chin – na co się zdecydować?
Sylwester KozakBiznes z Chinami: Zanim złożysz zamówienie w fabryce [część 1/7]

Podziel się!

O autorze

Sylwester Kozak

Facebook Twitter Google+

Specjalista w zakresie marketingu opartego o promocję wiedzy i doświadczenia. Aktywnie prowadzi własne jak i zlecone serwisy internetowe. Przygotowuje koncepcje biznesowe i analizy rynkowe nowych projektów. Ma praktyczne doświadczenie z zakresu promocji, eCommerce, e-PR, SEO, SEM i prowadzenia projektów internetowych.