Biznes z Chinami: Transport z Chin – na co się zdecydować? [część 7/7]

W ostatnim już artykule z cyklu Biznes z Chinami przedstawiamy kwestie dotyczące transportu – czy zawsze transport morski będzie korzystniejszy? W jakich sytuacjach wybrać transport lotniczy? Co to jest formuła Incoterms? Zapraszamy do lektury.

Nawet największe firmy importerskie korzystają przy transporcie z usług spedytorów, którzy mają wydeptane ścieżki do armatorów i przewoźników lotniczych, a także agencji celnych. Samodzielna organizacja transportu, zwłaszcza morskiego, jest tak pracochłonna, że znacznie bardziej opłaca się zlecić to zewnętrznej firmie.

Warunki dostawy – czyli to, jak kupujący i chiński dostawca podzielą się kosztami, obowiązkami i odpowiedzialnością za dostawę towaru – ustala się już na etapie negocjacji. Tu nie obejdzie się bez znajomości reguł Incoterms 2000 powszechnie stosowanych w handlu międzynarodowym. Po uzgodnieniu warunków dostawy kontaktujemy się z wybranym spedytorem.

E-bizes.pl_Transport z Chin - na co się zdecydowac_11.06.2014

Transport morski

[pullquote type=”right”]Warto jak najwcześniej przesłać do spedytora dokumenty takie jak: konosament, faktura, packing list, certyfikaty. [/pullquote]Większość importerów decyduje się na fracht morski. Z prostego powodu – jest najtańszy.  W transporcie morskim spośród wielu możliwych formuł Incoterms najczęściej wybierana jest FOB (Free on Board). W naszej praktyce oznacza ona, że chiński producent ponosi koszty transportu, załadunku oraz ubezpieczenia towaru aż do momentu przekroczenia przez towar burty statku w porcie załadunku. Od tego momentu za towar odpowiada polski kupiec, który płaci oczywiście za fracht i ewentualnie za ubezpieczenie. Dość popularna jest też formuła EXW (Ex Works) – wówczas kupujący ponosi koszty i wszelkie ryzyko związane z transportem towaru już od momentu odbioru z fabryki.

Niekiedy dla wygody kupującego sprzedawcy oferują warunki CFR (Cost and Freight) lub CIF (Cost, Insurance and Freight) – wówczas sprzedawca załatwia i opłaca transport towaru aż do portu wyładunku W przypadku warunków CIF opłaca również ubezpieczenie. Wielu importerów zachęconych tymi ułatwieniami decyduje się na CIF lub CFR, bez pełnej świadomości ryzyka, jakie ta decyzja ze sobą niesie. Już samo ubezpieczenie przez chińskiego agenta jest kwestią wątpliwą. Dodatkowo należy pamiętać, że, owszem, koszty frachtu leżą po stronie sprzedającego, natomiast jednak całe ryzyko związane z transportem określonego kontenera pozostaje po stronie kupca! A w przypadku, gdy nie mamy możliwości wyboru przewoźnika ani firmy, która nam towar ubezpieczy, rodzi to poważne zagrożenia.

Osobiście odradzam formułę CIF i CFR. Zdecydowanie lepiej w kwestii transportu zdać się na spedytora. W celu opracowania kosztów transportu towaru firma spedycyjna zażąda następujących informacji dotyczących towaru:

  • rodzaj kontenera,
  • waga,
  • rodzaj,
  • miejsce odbioru towaru (EXW) bądź port załadunku (FOB),
  • miejsce dostawy w Polsce.

Jeżeli jest to zamówienie drobnicowe dodatkowo trzeba podać:

  • sposób pakowania towaru (np. kartony, palety, skrzynie),
  • rozmiary opakowania (długość x szerokość x wysokość),
  • ilość opakowań.

Następnie spedytor kontaktuje się z armatorem, składając na podstawie tych danych zamówienie wykonania przewozu morskiego i dogrywa z przedstawicielem fabryki dostarczenie towaru do portu.

Rejs z Szanghaju do Gdyni trwa około 40 dni, Ten czas wykorzystać najlepiej na przygotowanie dokumentacji do odprawy celnej. Spedytorzy współpracują z agencjami celnymi, które załatwią formalności związane z odprawą. Warto jak najwcześniej przesłać do spedytora dokumenty takie jak: konosament, faktura, packing list, certyfikaty. Jeśli trafi się niedopatrzenie, jest jeszcze szansa nadrobienia go. To bardzo ważne, bo wszelkie luki w dokumentacji opóźniają odprawę. Niemal każdy większy importer doświadczył sytuacji, w której celnicy zatrzymali towar, a późniejsze koszty magazynowania „zjadły” cały zysk z inwestycji.

Gdy towar dotrze do portu przeznaczenia, trafia na terminal, a agencja celna przystępuje do odprawy. Po zakończeniu procedury i opłaceniu należności odbiera go spedytor (jeśli to on zajmuje się dalszym transportem) lub kupujący.

Transport lotniczy

Procedura wysyłki lotniczej jest podobna do morskiej. Kiedy opłaca się przywieźć towar samolotem? Wówczas, gdy wartość przesyłki jest duża, a jej waga niewielka, gdy zamawiamy na próbę małą ilość towaru albo gdy bardziej zależy nam na czasie niż na kosztach – transport lotniczy trwa zaledwie 3-4 dni (plus ok. 2 dni na dopełnienie formalności celnych). Przybliżone koszty transportu morskiego lub lotniczego z Chin do Europy można wstępnie oszacować korzystając z internetowych kalkulatorów, np. transportzchin.com.

Transport intermodalny

Wiele firm spedytorskich lub pośredników zapewnia transport pod drzwi magazynu klienta. Z Gdyni czy Hamburga (to dwa najczęściej wybierane porty docelowe) towar może dojechać tirem lub tzw. transportem intermodalnym, czyli połączeniem transportu kolejowego z samochodowym. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom można przewieźć ładunki kontenerowe o wadze nawet 24,5T, czyli 5T więcej niż przy zastosowaniu standardowego transportu drogowego.

Autor: Piotr Burzyński

Właściciel firmy „Importuj z Nami” specjalizującej się w kompleksowej obsłudze importu towarów z państw azjatyckich, przede wszystkim z Chin.

 ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY Z CYKLU:

  1. Zanim złożysz zamówienie w fabryce
  2. Dropshipping – co to jest?
  3. Import z pośrednikiem czy samodzielnie?
  4. Kultura – co trzeba wiedzieć
  5. Jak kultura wpływa na biznes?
  6. Kontrola fabryki i towaru
  7. Transport z Chin – na co się zdecydować?

Wpisy promowane

Wydarzenia

19. edycja Studenckiego Festiwalu Informatycznego
04.04.2024 - 06.04.2024

Najnowsze wpisy

Scroll to Top